Zoals elk jaar pakt GAIA ook nu weer uit met een campagne tegen de consumptie van Foie Gras tijdens de eindejaarsfeesten. Zo adverteren ze met foto's van een gans die voorzien zijn van stippellijnen en een schaar (zoals bij kortingbonnen). Daarbij staat een slogan in de trant van 'als je het echt niet kan laten, folter dan deze gans en laat de echte met rust' en de boodschap 'eet geen foie gras'.
Best een geslaagde campagne, vind ik. Alleen is intussen gebleken dat de afbeelding in de advertentie niet van een gans, maar van een speciale eendensoort is... Op het eerste zicht zou je dan denken 'kent een dierenrechtenorganisatie het verschil niet tussen een eend en een gans?'
Toch wel. De reden blijkt van financiële aard te zijn. Op de foto met de eend moeten geen rechten betaald worden, wat voor een VZW natuurlijk een stuk goedkoper is. Al lijkt dat niet de enige reden te zijn. Het zou me niet verbazen moest Gaia gespeculeerd hebben op het feit dat iemand dit zou opmerken, om het daarna in de pers te brengen. Want dat levert natuurlijk een hoop extra, én gratis, publiciteit op.
En inderdaad, vandaag was er al een interview over de verwisseling in het Radio 1-programma 'Peeters & Pichal' en andere zullen ongetwijfeld volgen. Bij Gaia kennen ze stilaan het klappen van de mediazweep.
Trouwens, er is ook een website (www.foltereengans.be) waar je virtueel aan het folteren kan slaan. En daar werd wel een gans gebruikt, zo verzekert Michel Vandenbos!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten