4 september 2007

Q in space

Niemand is zo goed in het starten van een hype als Q-Music. De voorbije weken was het opnieuw prijs. Via een strak geregisseerde timing, werd de luisteraar warm gemaakt voor de grootste radio-actie ooit. Gisteren was het dan zover, de bekendmaking van de hoofdprijs. Een reis naar de ruimte. De inschrijvingen voor de wedstrijd starten pas nu vrijdag. En op de start van de wedstrijd zelf, is het nog langer wachten. Kwestie van deze dure stunt (ruim 100 000 dollar) maximaal uit te melken. Ondertussen krijg je wel, tot vervelens toe, om het halfuur een jingle voor deze superstunt voorgeschoteld. Herhaling is nu eenmaal het codewoord in Vilvoorde, zoals ik eerder al in een reactie in De Standaard zei (over hun beperkte playlist).

In diezelfde reactie zei ik ook dat Q de beste radiozender van Vlaanderen was. Op dat moment was dat ook zo, iets wat ook aan de Reyerslaan begon te dagen. Diverse vernieuwingsoperatie werden dan ook aangekondigd. Intussen zijn we bijna een jaar verder, en zijn de eerste resultaten van die operatie op de radio te beluisteren. Zo kan de nieuwe Radio 1 mij wel bekoren, met een duidelijk nieuwsprofiel en een kwalitatieve poprock-playlist.

Maar terug naar Q in space. Een absolute wereldprimeur, verkondigen de deejays met trots. Nog nooit heeft een radiozender waar ook ter wereld, een dergelijke prijs weggegeven. Het is wellicht ook voor het eerst in de geschiedenis dat de winnaar zolang op zijn prijs zal moeten wachten. De ruimtereis staat namelijk ten vroegste voor 2010 gepland. Het lanceerplatform voor de ruimteshuttle moet zelfs nog worden gebouwd. Het minste wat dus over deze prijs kan worden gezegd, is dus dat hij nogal voorbarig is.

Mij lijkt het erop dat ze bij Q-Music, in de ratrace om de spectaculairste stunt, zichzelf compleet voorbij zijn gelopen. Waar ze vroeger konden verrassen met simpele basic-spelletjes als 'Het Geluid' of een goudstaaf in een smeltende ijsblok, moeten ze het nu hebben van een belachelijk dure grap die mij in elk geval koud laat. In plaats van met de actie meer luisteraars aan te trekken, lijken ze er met mij alvast één te verliezen. Want ik weet niet of ik hun aanhoudende gezeur over deze te vergezochte stunt nog lang kan aanhoren.

Geen opmerkingen: