10 januari 2008

van Ka2 naar 2BE

Als ze aan de Reyerslaan aan een verschroeiend tempo vernieuwen (zie onder) dan kunnen ze aan de Medialaan natuurlijk niet achterblijven! Dat KANAALTWEE ging veranderen was al eerder bekend, maar vandaag werd de nieuwe naam én het nieuwe logo van de zender bekendgemaakt: 2B (spreek uit als Two Be). Samen met het nieuwe logo komt er natuurlijk ook een volledig nieuwe look, dat spreekt.

Ook deze vernieuwing lokt felle reacties uit, maar zelf vind ik het logo wel geslaagd, zeker in de bumpers kan er creatief mee omgesprongen worden.

Eigen programma's zoals 71° Noord, Expeditie Robinson, Tragger Hippy & Lost in Tokio tijdens de week en topfilms in het weekend zullen het hart van de nieuwe zender vormen, aangevuld met topseries als Prison Break, 24 en Bones en het voetbal van de Champions League.

Door de herprofilering en verruiming van KANAALTWEE, dat op 31 januari '95 startte als Ka 2, verhuist een deel van de jongerenprogrammatie naar JIMtv, dat daarmee verder uitgebouwd wordt. Ondermeer de kwalitatief sterke, maar kijkcijfergewijs zwakke serie Entourage en de sitcom Joey maken de transfer.

Het is niet de eerste keer dat de tweede zender van de VMMa een opsmukoperatie krijgt. Eén jaar na de start was het al prijs, toen de naam van Ka2 naar Kanaal 2 ging. Eind de jaren 90 betekende Big Brother de échte doorbraak van de zender, maar door het format te blijven uitmelken, en flutformats als 'Meet My Folks' & 'Ciao Bella' uit te zenden in plaats van te investeren in deftige plaatsvervangers, zonk de zender enkele jaren later opnieuw de dieperik in. Ondermeer 'De Kooi' bleek een gigantische flop, zoals blijkt uit dit artikel dat ik bij afloop van het programma schreef. De naam van de zender werd intussen voluit geschreven, met beginhoofdletter (Kanaaltwee).

In 2005 vonden ze het welletjes en lanceerden ze een nieuwe look, de baseline 'Need Entertainment?' en werd ook het voetbal van de Champions League binnengehaald. De naam werd opnieuw anders geschreven, ditmaal volledig in hoofdletters (KANAALTWEE). Met toppers als 'De Heren maken de Man', Expeditie Robinson en 'Schoon & Meedogenloos' was de vernieuwing een succes (een flop als Geknipt voor de Show buiten beschouwing gelaten).

Helaas kon men het investeringsritme niet aanhouden, omdat intussen vlaggenschip VTM in zwaar onweer verkeerde, en dringend gered moest worden. Ondermeer 'Schoon & Meedogenloos' verhuisde naar de familiezender. Mogelijke toppers als 'FC Nerds' en 'De Pokerkampioen' werden vroegtijdig afgeblazen. Bedenkelijke programma's als 'Most Shocking Video's' en herhalingen van 'Raf & Ronny' en 'Oekanda?' samen met flauwe TV-films moesten het vertrek van de paradepaardjes opvangen. Dat lukte allerminst en dus zakte de zender, opnieuw de dieperik in. Nu VTM er eindelijk opnieuw staat, is het dus de hoogste om eindelijk werk te maken van de zender, die men enkele jaren geleden al voor ogen had.

Wordt de derde keer, de goede keer?

1 opmerking:

Anoniem zei

Ben, ik ben op zoek naar iemand die mij Cypriotische munten zou kunnen bezorgen (ik betaal uiteraard de tegenwaarde+verz.kosten). Ik leg namelijk een collectie van door de euro vervangen munten voor mijn 3 petekinderen. Wie kan mij hieraan helpen, wie kent een contactpersoon op Cyprus?
ivo.lemmens@sint-martens-latem.com