De Blogosfeer bulkt de laatste dagen van de kritiek op de nieuwe website van de VRT Nieuwsdienst. Her en der wordt er verontwaardigd gereageerd waarom de openbare omroep zich gespiegeld heeft aan illustere voorbeelden als HLN.be, en niet aan buitenlandse collega's als CNN en BBC. Een terechte opmerking. Want de Britse openbare omroep zet eens te meer de standaard in Europa.
De BBC pakte onlangs namelijk ook uit met een nieuwe versie van zijn nieuwswebsite. Voorlopig nog in betaversie en zonder veel poeha. Maar nu al zie je dat deze site opnieuw de standaard zal zetten. Net als iGoogle zetten ze de voorkeuren van de gebruiker centraal. Je kan de inhoud van de website dus aanpassen aan uw eigen wensen.
Wie graag het laatste sportnieuws leest zonder eerst naar beneden te scrollen, kan dat helemaal boven plaatsen. Wie echter liever op de hoogte blijft van de diverse brandhaarden in de wereld. kan het buitenlands nieuws centraal plaatsen. Je kan het weerbericht ook aanpassen aan de regio waar je woont, zodat je meteen het weerbericht van je eigen stad te zien krijgt. En via een eigen blogreader kan je enkel die blogs selecteren die je geregeld leest, zodat je meteen weet of er nieuwe berichten op geplaatst zijn.
Qua kleuren heeft de BBC gekozen voor een zacht grijs samen met diep blauw, wat stukken beter oogt dan het agressieve paars of rood op een zwarte achtergrond zoals bij de VRT.
Zoals op zoveel fronten, lijkt het erop dat Auntie Beeb ook nu weer de standaard zet voor een degelijke nieuwswebsite anno 21e eeuw.
BTW: ook CNN heeft recent een nieuwe website gelanceerd. Het zijn kennelijk gouden tijden voor webmasters. En in tegenstelling tot de vorige site, die onoverzichtelijk en te druk was (een beetje zoals deredactie.be dus), is de nieuwe versie een toonbeeld van eenvoud met veel witruimte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten