Ierland ontwaakte vandaag met slecht nieuws. Luchtvaartmaatschappij Ryanair, één van de iconen van de Celtic Tiger, kwam aanzetten met barslechte kwartaalresultaten en liet weten dat er aan het einde van het boekjaar, van winst amper sprake zal zijn. Voor de regio Swords, die vlakbij de luchthaven ligt, is dat slecht nieuws. Door de economische malaise vermindert Ryanair namelijk zijn aantal vluchten aanzienlijk. En dat betekent het schrappen van heel wat jobs, terwijl personeelsleden die wel mogen blijven de komende jaren niet op een loonsverhoging moeten rekenen.
De problemen met Ryanair hebben vooral te maken met de prijzen voor kerosine, die de jongste tijd door het dak gaan. Terwijl andere maatschappijen vorig jaar de bui al zagen hangen, en hun brandstof stevig gehedged hebben (waardoor ze hun olie voor een lange termijn tegen een vaste prijs kopen), speelde Michael O'Leary, de topman van Ryanair, Russische roulette. Hij gokte erop dat het met de olieprijzen wel zo'n vaart niet zou lopen. Een kapitale vergissing van formaat. Want terwijl concurrent Aer Lingus zijn brandstof tegen 75 dollar per vat inkoopt, moet Ryanair goed 125 dollar neertellen voor datzelfde vat! En dit terwijl de kosten voor kerosine bij Ryanair veel zwaarder doorwegen in de finale ticketprijs, dan voor traditionele luchtvaartmaatschappijen.
Daarmee lijkt het tij nu ook voor wonderboy O'Leary te keren. De voorbije tien jaar slaagde hij er op bewonderenswaardige wijze in om het ijlende Ryanair, dat afstevende op een faillissement, om te vormen tot de grootste low-costcarrier van Europa door op het juiste moment de 'grote jongens' te pakken op hun zere plek: de hoge prijs voor vliegtuigtickets. Zijn tactiek om enkel de vliegtuigzetel (tegen een absoluut bodemtarief) aan te bieden, gecombineerd met een voorliefde voor verloederde luchthavens in de periferie van grote steden, noopte een volledige industrie tot het ondernemen van actie en te gaan letten op elke euro.
Een prestatie om U tegen te zeggen, maar nu moet zelfs wonderboy O'Leary zijn meerdere erkennen in de oliesjeiks van deze wereld...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten