Op de MIPTV-beurs in Cannes pakt het Vlaamse productiehuis Studio 100 uit met maar liefst 5 nieuwe formats, in het kader van hun verdere buitenlandse expansie.
De laatste jaren klinkt de kritiek op het succes en de producten van Studio 100 steeds harder. Hans Bourlon en Gert Verhulst, de oprichters van het bedrijf zouden geld verdienen op de kap van hardwerkende ouders, die, om van het gezeur van hun kinderen af te zijn, toegeven aan nog maar eens een veel te duur hebbeding met een afbeelding van Kabouter Plop of Samson & Gert, of een peperduur ticket voor een zaalshow of musicalvoorstelling.
Daar moeten toch enkele kanttekeningen bij geplaatst worden. Ten eerste op het vlak van kwaliteit. Het minste wat kan gezegd worden van de producten die Studio 100 aflevert, is dat ze steeds van een degelijke kwaliteit zijn, hun verhouding met de prijs in acht genomen. En niemand kan ontkennen dat de diensten die het bedrijf uit Schelle levert, zoals de vele zaalshows of de musicals, steeds tot in de puntjes voorbereid zijn. Het feit dat sinds het begin van deze eeuw meer dan een half miljoen mensen één van de acht musicals bezocht hebben, zegt genoeg. Indien men niet tevreden was geweest, kwam men het volgend jaar gewoon niet terug.
Origineel & Vlaams
Daarnaast is alle output die Studio 100 realiseert origineel. Geen vertaling of kopie van internationale trends of Amerikaans bandwerk. De televisieprogramma’s, strips of muziek-cd’s zijn ook steeds door Vlaamse scenaristen en componisten bedacht, met veel oog voor de Vlaamse gebruiken en gewoonten en aangepast aan de leeftijd waartoe ze zich richten. Elke realisatie wordt ook onderwerpen aan de vijf waarden die Studio 100 zichzelf oplegt. Die vijf waarden zijn: creativiteit , lange houdbaarheid, geschikt zijn voor zowel kinderen als hun ouders, veiligheid en vertrouwen en stabiliteit.
Een mogelijke reden voor de kritiek op Studio 100 is de afgunst omwille van de zeer sterke groei die het bedrijf de laatste tien jaar doormaakte. Begonnen als tv-producent met maar twee programma’s in het portfolio, heeft het bedrijf zich in het voorbije decennium omgevormd tot een entertainmentconcern dat toonaangevend is in binnen- èn buitenland (40% van zijn omzet realiseert het buiten België). Een sterk staaltje van ondernemersschap waar we in België terecht trots mogen op zijn. Helaas worden succesvolle mensen in ons land. maar al te vaak miskend. De enorme omzet ( € 65 miljoen in 2006) en winst die Studio 100 elk jaar realiseert, steekt de ogen uit en doet bij sommigen meteen vragen rijzen.
Weinig verschil met Walt Disney Company
Nochtans verschilt de aanpak van het bedrijf uit Schelle weinig van die van ’s werelds grootste pretfabriek, The Walt Disney Company. Ook Walt Disney is begonnen met één product, kinderfilms, en heeft zijn bedrijf daarna stelselmatig uitgebouwd tot het globale multimediaconcern dat het vandaag is. Ook The House of Mouse maakt films, geeft CD’s, DVD’s, boeken en strips uit, brengt meerdere zaalshows per jaar, bezit radio- en tv-zenders en baat enkele pretparken uit. En toch krijgt deze Amerikaanse multinational aanzienlijk minder kritiek te slikken. De films worden gretig de lucht in geprezen en allerhande prullaria met de afbeelding van Mickey Mouse of Winnie De Poeh wordt aanzien als schattig en vliegt als zoete broodjes over de toonbank. Een (duur) uitstapje naar Disneyland Parijs wordt gezien als een onvergetelijk weekendje weg.
Groot economisch belang
Er wordt door de critici dan ook gemeten met twee maten en gewichten. Terwijl Studio 100 een veel groter belang heeft voor onze economie dan The Walt Disney Company. Het heeft 130 personeelsleden vast in dienst, naast heel wat seizoensmedewerkers voor de shows en zijn themaparken. Het is ook dankzij Studio 100 dat zowel het Meli Park in De Panne als Telecoo in de Ardennen in Vlaamse handen zijn gebleven, en niet zijn overgenomen door een buitenlandse groep of kapitaalfonds, zoals met de andere parken het geval is.
Het is ook mede door de creativiteit van Studio 100 dat het aandeel Vlaamse kinderprogramma’s in ons land op peil is gebleven. Want het blijft vooralsnog wachten op een andere grote speler in Vlaanderen. En in de plaats dat er hier buitenlandse formats worden uitgezonden, zijn het de Vlaamse reeksen Bumba en Kabouter Plop die stilaan Europa veroveren.
Investeringen
Dat Gert Verhulst en Hans Bourlon er in de afgelopen tien jaar niet armer op geworden zijn, is maar normaal. Wie erin slaagt zakelijk succes te boeken, mag daar voor beloond worden. Het is dankzij ondernemers als hen dat heel wat mensen aan het werk worden gezet. En dat fabuleuze winsten maken hun enige drijfveer zou zijn, kan voorlopig ook moeilijk hard gemaakt worden. Tot op heden is het overgrote deel van de winst elk jaar opnieuw in het bedrijf geïnvesteerd, met nieuwe realisaties als Plopsa Indoor en Plopsa Coo of minderheidsbelangen in televisieproducenten als De Filistijnen tot gevolg.
Studio 100 is overigens ook pionier in het toegankelijk maken van musicalvoorstellingen voor doven en slechthorenden. Samen met de vzw Intro investeerde het bedrijf in het toegankelijk maken van zijn musical ‘Pinokkio’ voor doven en slechthorenden, via een zogenaamde ringleiding en de inschakeling van drie doventolken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten