De Amerikaanse televisiezender ABC is opnieuw hot in de Verenigde Staten. Dankzij instant-hits als ‘Desperate Housewives’ en ‘Lost’ hebben de kijkers ABC massaal herontdekt. Ook serieklassieker ‘Alias’ en het alsmaar populairder wordende ‘Extreme Home Make-over’ dragen bij tot de revival van het ‘alfabet network’.
Eind de jaren ’90 genoot ABC, dankzij hits als ‘Everybody Loves Raymond’ en de remake van De Mol, de voorkeur in vele Amerikaanse huishoudens. Dankzij quizklassieker ‘Who wants to be A millionaire’ werd ABC pas echt onbedreigd marktleider. De concurrentie bleef uiteraard niet achter, waardoor er begin deze eeuw een lawine aan gameshows ontstond met oa. The Weakest Link en The Chair.
Door deze overdaad brokkelde de populariteit van het genre langzaamaan afbrokkelde. Het grootste slachtoffer van deze overkill was ironisch genoeg Millionaire zelf, omdat ABC de quiz maar liefst drie maal per week uitzond. Toen de zender besliste om de quiz af te voeren wegens alsmaar dalende kijkcijfers, zaten ze dan ook met de handen in het haar. Er moest namelijk halsoverkop drie tijdslots per week ingevuld worden met alternatieve programma’s. En doordat de kwaliteit van die vervangers danig te wensen overliet, keerden heel wat huishoudens de zender uit de Disneystal de rug toe.
Maar het lijkt erop dat na de magere jaren, opnieuw de vette zijn aangebroken voor ABC. En wel door twee tv-series die vanaf hun eerste seizoen massaal veel kijkers aan de buis gekluisterd hielden; Desperate Housewives en Lost. Deze laatste, over een groep (erg knappe) mensen die na een vliegtuigcrash vastzitten op een eiland, wordt dit najaar bij ons uitgezonden op VT4. De Housewives zijn dan weer vanaf vrijdag te zien op Eén, met het vervolg van jaargang 1.
In het zog van deze twee toppers, halen ook Extreme Home Make-over, waarbij een huis in één week tijd volledig afgebroken en herbouwd wordt, en de realityserie SuperNanny alsmaar hogere kijkcijfers. En ook klassieker Alias bewijst ABC nog steeds erg goeie diensten.
Dit najaar zijn alle ogen dan ook gericht op het ‘alfabet network’, want iedereen is natuurlijk benieuwd of de kijkcijfers van beide series ook tijdens het tweede seizoen alle records breken. De concurrerende zenders hebben intussen namelijk elk hun eigen Housewives- en Lost-kloon klaargestoomd.
De programmabonzen van ABC kunnen alleen maar hopen dat het niet opnieuw hun originelen zijn, die het slachtoffer zijn van de overkill. (bl)
Voor: TV-visie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten