19 juli 2005

VT 4 neemt imagospot op in Oostende

Heel wat bekend volk maandag in Oostende, voor de opnames van de zomerspot van VT4. Het spotje is vanaf nu maandag te zien op uw scherm en duurt ongeveer een minuut, maar het opnemen ervan nam alvast heel wat meer tijd in beslag.

Dat kon ondergetekende zelf vaststellen, want een blik achter de schermen van de opnames leerde dat de dag vooral bestond uit wachten. Vorige week was het bang afwachten of het weer roet in het eten zou gooien, maar maandag bleek dan toch de juiste dag voor de opnames van VT4’s gloednieuwe imagospot die het zomerse gevoel van de zender kracht moet bijzetten. Ook al speelde de zon in de namiddag soms flink verstoppertje.

Alle VT4-presentatoren (Hans Otten, Hanne Troonbeeckx, Roos Van Acker) en omroepsters (Veronique De Kock, Ann Van Elsen) tekenden present, net als een pak deelnemers aan succesvolle realityformats. Zoals Carla & Sophie en Herman uit Peking Express 2 of Sven en Sally uit The Block en Temptation Island. Uit deze laatste waren ook Kelly & Kenny en vrijgezel Samuel afkomstig. Waren verder aanwezig: Frank en Mo uit Robinson, Alex ‘The Bachelor’ Callant, Niki uit het gelijknamige Geheim, Wesley en Joeri uit Peking Express 1… Maar de meest opgemerkte verschijning was natuurlijk weggelegd voor Snelle Eddy, zoals altijd magistraal neergezet door Chris Van den Durpel.

“Het opzet van de spot is om het Friendsgevoel waar VT4 voor staat, van het scherm te doen spatten”, aldus woordvoerder Kristof. In het filmpje hebben de verschillende coryfeeën zich voor de gelegenheid verzameld aan een lange tafel op het strand, waar ze gezellig brunchen en bijkletsen (met dank aan sponsor Alpro Soja). Ondertussen komen als het ware vanuit de zee honderden gewone Vlamingen volledig gekleed in wit het feestje vervoegen en dansen ze op de tonen van Belle Perez haar zomerhit ‘Que Viva La Vida’ de ziel uit hun lijf. De sfeer zit er zelfs zo goed in dat Hans Otten zich waagt aan een heuse flik-flak op de tafel. Gevraagd of hij veel turnervaring heeft, antwoord hij ‘dat het toch al een hele tijd geleden is’ Hij wilde de opnames in eerste instantie trouwens koste was kost afleggen in All Stars sportschoenen die meer dan twee maten te klein waren. En ook al was hij er eerst nog van overtuigd dat het wel in orde ging komen, na verloop van tijd besliste hij om de schoenen toch maar uit te doen.

Wat meteen ook gevolgen had voor de stuntman die VT4 inhuurde. Want voor alle zekerheid recruteerde VT4 toch maar een stuntman om de flik-flak in Hans zijn plaats uit te voeren. “De opnames van het tweede seizoen van The Block zijn nog maar pas gestart, en dus moet onze Hans nog een paar maanden mee. Daarom hebben we het zekere voor het onzekere genomen en Hans met beide voeten op de grond gehouden”, legt Kristof Demasure uit. Om de gewone Vlamingen die het feestje komen vervoegen te recruteren, plaatste VT4 een oproep op zijn website. “En dat was een erg groot succes. Heel wat mensen schreven zich in om vandaag te komen figureren.” Als dank worden ze voorzien van een hapje en een drankje en komen ze natuurlijk oog in oog te staan met hun favoriete tv-gezichten. Sommigen durven het zelfs aan om een kort praatje te maken met hun idool.

Ook al duurt het uiteindelijke resultaat amper een minuut, het opnemen van de spot neemt heel wat tijd in beslag. Takes moeten worden overgedaan, camerastandpunten moeten worden gewijzigd en lenzen moeten worden vervangen. Of er moet gewacht worden tot de zon opnieuw van zich laat horen, want in de late namiddag dreigt het weer roet in het eten te gooien. Er steekt namelijk een fikse wind op, waardoor het opeens ook gevoelig frisser wordt op, aan het casino in Oostende. Maar van een extra kledingstuk om het warmer te krijgen, kan natuurlijk geen sprake zijn! Het is nu eenmaal een zomerspot, en dus moeten niet alleen de tv-gezichten maar ook de vele figuranten op hun tanden bijten en de kou verdrijven met enkel een topje of T-shirt aan.

Maar ondanks het wachten en het vele opnieuw beginnen schieten de opnames tegen het begin van de avond goed op. Als ook enkele close ups en overzichtsbeelden zijn gedraaid, zit de draaidag er eindelijk op. De vele figuranten kunnen zich gaan opwarmen en de VT4-coryfeeën kunnen zich in het Casino gaan omkleden. Maar voor de productiemedewerkers begint het werk nu nog maar pas. De vele opnames moeten namelijk verwerkt worden tot een spot van 60 seconden, en dat op minder dan een week tijd… Want vanaf maandag kan u het eindresultaat zelf aanschouwen op VT4!

5 mei 2005

Herinrichting stadscentrum Harelbeke volgend jaar een feit

Er lijkt eindelijk een doorbraak in het dossier rond de heraanleg van het stadscentrum van Harelbeke. De Vlaamse regering komt eindelijk met voldoende geld over de brug voor de broodnodige werken aan de gewestweg en het stadsbestuur heeft beslist om niet langer te wachten op de komst van een privé-investeerder. Ook vervoersmaatschappij De Lijn heeft zijn zegen uitgesproken over de nieuwe inrichting van het centrum waardoor de werken eind dit jaar kunnen worden aanbesteed. Lokaal CD&V-voorzitter en gemeenteraadslid Ward Demuyttenaere legt uit waarom het dossier zolang blijft aanslepen en wat nu precies voor de stroomversnelling heeft gezorgd.

De eerste plannen betreffende de vernieuwing van het marktplein gaan terug tot de gemeenteraadsverkiezingen in 1994. Nu,meer dan tien jaar later, is er van een nieuw marktplein nog altijd geen sprake. Volgens Ward Demuyttenaere, gemeenteraadslid en voorzitter van de lokale CD&V-afdeling is dat te wijten aan een historisch probleem.

“Jaren geleden, bij de aanleg van het plein, heeft het stadsbestuur met de verschillende handelaars een convenant afgesloten. Dat bepaalt dat er zich van elke soort handelszaak maar één handelaar mag vestigen op het marktplein. Daardoor kan de concurrentie niet spelen. En dat is een probleem, omdat we zo geen privé-partner kunnen vinden voor het nieuwe winkelcomplex.”

De stad plant op het marktplein namelijk een gloednieuw pand op de plaats waar nu nog een frituur gevestigd is. Bedoeling is om zo nieuwe handelaars aan te trekken en de enorme appartementsblokken aan de Leie, die het uitzicht van de markt ernstig verstoren, aan het zicht te onttrekken.

“Alleen kost zo een nieuw winkelpand handenvol geld. Geld die het stadsbestuur niet kan en wil uitgeven. Dus werd er op zoek gegaan naar een privé-partner om via een PPS-constructie (een publiek-private samenwerking, blb) de nodige middelen bij elkaar te krijgen. Maar omdat de verschillende geïnteresseerde privé-partners de concurrentie niet kunnen laten spelen, om zo voldoende opbrengst uit het project te halen, is er geen enkel bedrijf bereid in zo’n PPS-constructie te stappen. Waardoor het project telkens opnieuw bleef steken in de fase van de zoektocht naar een privé-partner.”

Markt als parking

“Anderzijds was er, zeker onder de handelaars, weinig tot geen animo om het project te realiseren”, gaat Demuyttenaere verder. “Het marktplein is op dit ogenblik namelijk één grote parking, en zij willen dat natuurlijk het liefst ook zo houden. Zij hebben schrik dat bij een heraanleg tientallen parkeerplaatsen verloren zullen gaan. Op veel medewerking van hun kant konden we dan ook niet rekenen.”

Het centrum van Harelbeke wordt daarenboven doorkruist door de drukke Gentsesteenweg (N43). Zonder de heraanleg van deze gewestweg, kan ook de rest van het centrum en het marktplein niet heraangelegd worden. En daar wringt het schoentje, want het Vlaamse Gewest, dat eigenaar is van de weg, beschouwde de heraanleg jarenlang als niet-prioritair.

“De voorbije jaren werden we door het ministerie van Openbare Werken als het ware aan het lijntje gehouden, omdat er telkens geen budget voorzien was”, aldus de lokale CD&V-voorzitter. “Men beloofde wel elke keer om er het volgende jaar werk van te maken, maar het jaar nadien was er opnieuw geen geld voor.”

Tot vorig jaar, toen CD&V na de Vlaamse verkiezingen de portefeuille van Openbare Werken opeiste. “Na de verkiezingen heeft minister Kris Peeters eindelijk geld vrijgemaakt voor de heraanleg, en intussen heeft ook de Lijn, na maandenlang gebakkelei, zijn fiat gegeven. De werken zullen nog dit jaar aanbesteed worden, wat betekent dat de werken zullen kunnen starten in de tweede helft van volgend jaar.”

En waardoor ook het marktplein zelf kan worden aangepakt?
“Inderdaad. Er is beslist om niet langer te wachten op een privé-partner, maar reeds met de heraanleg te beginnen. Het is wel zo dat de plaats waar het winkelcomplex gepland was, opengelaten wordt waardoor het gebouw er later nog altijd kan komen. Maar omdat we echt niet langer kunnen wachten, is beslist om het winkelcomplex voorlopig uit de plannen te schrappen terwijl de andere projecten gewoon worden uitgevoerd.”

U had het daarnet over maandenlang gebakkelei met de openbare vervoersmaatschappij, De Lijn. Waarover ging dat precies?
De Lijn was van oordeel dat er in het centrum een kruispunt moest komen, in plaats van het voorzien rond punt, omdat de bussen zo de verkeerslichten kunnen beinvloeden, waardoor ze tijd kunnen besparen. Daarnaast wilde De Lijn een flink aantal aparte busbanen, waar enkel lijnbussen mogen rijden, om zo problemen met files te vermijden. Een derde punt van discussie was het feit dat De Lijn geen speciale bushaltes meer wil voorzien. Voortaan moeten de bussen namelijk op de rijweg zelf stoppen en mensen laten afstappen, waardoor de plannen hertekend worden. Uiteindelijk heeft De Lijn grotendeels zijn slag thuisgehaald, want er komt inderdaad een kruispunt in plaats van rotonde en ook de aparte bushaltes zijn vervangen door haltes die op de rijbaan zelf liggen (waardoor het achterliggend verkeer moet stoppen als de bus aan een halte stopt, blb). Alleen de afzonderlijke busbanen zijn er niet gekomen, op enkele plaatsen na toch.”

U zei dat de werken volgend jaar beginnen, net op tijd dus voor de gemeenteraadsverkiezingen?
“Het is er in elk geval niet om gedaan. U moet weten dat de werken enorme hinder met zich mee zullen brengen, wat veel inwoners uiteraard niet erg zint. Wanneer men dan op zo’n moment naar de stembus moet, is dat eerder een nadeel dan een voordeel. Hadden we echt met de verkiezingen rekening gehouden, hadden we de werken vroeger laten starten, zodat ze tegen oktober 2006 achter de rug waren. Bij gemeentepolitiek zijn realisaties uit het verleden nu eenmaal belangrijker dan toekomstige verwezenlijkingen.”

4 maart 2005

Interview: Steve Stevaert

‘Ik ben een vrouw in de politiek’

SP.A-voorzitter Steve Stevaert is een fenomeen. Als vijftienjarige gestopt met school om in de horeca aan de slag te gaan, werd hij langzaam actief in de linkerzijde van de politiek. Als poulain van kopstuk Louis Tobback klom hij op tot minister van mobiliteit, waar hij naam maakte met zijn gratis bussen voor senioren. Als partijvoorzitter was hij verantwoordelijk voor de naamsverandering van SP tot SP.A én de schitterende uitslag bij de federale verkiezingen van mei 2003. Sinds de Vlaamse regering Leterme I in het zadel zit, is het opvallend rustig rond de burgemeester van Hasselt. Het ideale moment om eens te peilen naar zijn toekomstplannen én die van zijn partij.

Waarom ben je begonnen met politiek?
‘Omdat politiek mij interesseerde. Ik kwam altijd op tegen onrechtvaardigheid en van het ene is het andere gekomen. In het begin was ik heel alternatief en uiteindelijk is dat geresulteerd in partijpolitiek.‘

Ben je automatisch bij de socialisten terecht gekomen?
‘Ik was een overtuigde socialist maar in het begin was ik onafhankelijk radicaal socialist. Op dat moment vond ik, zoals vele jongeren, de sp-a niet links genoeg. Maar ik ben nooit voor de communisten of zo geweest. Daar was te weinig democratie of vrijheid en dat was mijn cultuur niet.’

Is de sp-a nu links genoeg?
‘Ik denk dat de sp-a nu linkser, progressiever en meer open dan vroeger is.’

Ben je graag voorzitter?
‘Naast het feit da tik mij kapot moet werken, doe ik dat wel graag. In de sp-a is er een traditie van sterke voorzitters zoals Tobback, Janssen en Stevaert. Maar uiteindelijk is dat de slechtste job die bestaat in de politiek. Maar goed, ik doe dit liever dan minister zijn. Het is raar, maar waar. (lacht)

Er is weinig ruzie binnen sp-a in vergelijking met pakweg VLD. Komt dat door de voorzitter?
‘Ik hoop dat het niet door de voorzitter komt. Socialisten verschillen van de liberalen, dat is maar goed ook. Ik besteed ontzettend veel tijd aan ruzies voorkomen en ruzies oplossen. De liberalen hebben de neiging over straat te rollen. Dat probeer ik te voorkomen, wat niet gemakkelijk is in een mediamaatschappij. Want als een partij problemen heeft, hebben de media de neiging ook in andere partijen te kijken of er ook een haar in de boter zit. Waar ik me nogal fel aan houd, is dat we intern discussiëren. Het is absoluut niet zo dat de voorzitter per definitie gelijk heeft. Ik doe mee aan de discussies en probeer het laken naar mij toe te halen. Als dat niet lukt, is dat geen probleem. Ik werk niet met Marxargumenten. Maar als het over de praktische organisatie van een partij gaat, moet je niet ongebreideld de democratie laten spelen. Waar een congres moet plaatsvinden, kun je niet met 700 man beslissen. Op een congres zélf moet je de democratie dan weer wél de vrije loop laten. Wat mijn absolute eis is, is dat als we eenmaal een standpunt ingenomen hebben, we dat dan ook blijven verdedigen zelfs als dat ons oorspronkelijk standpunt niet was. Maar ik heb liever geen Mexicaans leger binnen de sp-a.’

Wat doe je als je een partijstandpunt moet verdedigen waar je niet mee akkoord gaat?
‘Fijn is dat niet, maar toch verdedig ik dat dan. Dat lijkt me logisch, de politiek is via partijen georganiseerd. Je zou het ook via individuen kunnen organiseren maar ik raad dat de samenleving af. Maar als je altijd standpunten moet verdedigen die de jouwe niet zijn, zit je uiteraard in de verkeerde partij. Dat is bij mij duidelijk niet het geval. Standpunten kunnen ook evolutief zijn. Zo heb ik heb een paar onderdelen van ons programma herschreven. Overigens, als je vandaag je slag niet thuishaalt, haal je hem misschien morgen thuis.
Dat is een evolutie binnen het socialisme, gelukkig maar.’

‘Dedecker is geen correct politicus’

Gerolf Annemans van het VB heeft gezegd dat je van de SS bent, wat denk je als je zoiets hoort?
‘Goh, ik denk niet als mensen uit het VB zoiets zeggen. Dat zegt veel over het VB.’

Is er enige mogelijkheid om vriendschap te hebben met mensen uit pakweg het VB?
‘Privé kan iemand als Filip Dewinter goed meevallen, maar zijn politieke ideeën verafschuw ik. Zij gaan ervan uit dat er minderwaardige en meerwaardige mensen zijn, en dat druist tegen alles in. Vandaag moeten de moskeeën weg uit de stad, morgen de synagogen, overmorgen de homoseksuelen, rechters hebben ze ook al gewaarschuwd, ook journalisten moeten weg enzovoort. Ik heb er echt een hekel aan en ben het beu dat altijd maar opnieuw te moeten zeggen. Natuurlijk is er een probleem met sommige Islamieten. Maar dat Vlaanderen bedreigd wordt door meisjes met een hoofddoek, klopt niet.’

Jean-Marie Dedecker zei in een interview met ons dat de Vlaamse partijen een fout gemaakt hebben door de dotatie van het VB niet in te trekken, hoe verklaar je die hypocrisie van de partijen?
‘Hier zie je duidelijk dat Dedecker geen correcte politicus is. Zijn partij heeft tegen de intrekking gestemd, de mijne heeft voor gestemd.’

Hoe verklaar je die hypocrisie van mijnheer Dedecker?
‘Dat weet ik niet, dat zou je aan mijnheer Dedecker moeten vragen want dat stoort mij nogal. En de media storen mij in deze ook omdat zij dat niet verfijnen. Dedecker zegt altijd dat als we de dotatie op federaal vlak kunnen afpakken, we dat ook op regionaal vlak kunnen doen. Welnu, op regionaal vlak ging dat niet omdat de VLD tegen stemde. Op federaal vlak kan dat wel lukken omdat de PS mee zou doen. En dan zal VB weer kunnen zeggen dat het de PS was. Dat is opnieuw demoniseren. Ik ben niet altijd akkoord met de PS maar op basis van andere dingen dan VB.’

Is de politieke wereld te vaak hypocriet?
‘Hypocrisie kom je overal tegen, dus ook in de politiek.’

Heb je soms rancunegevoelens ten opzichte van bepaalde politici?
‘Ik heb dat niet vaak. Ten opzichte van politici van VB heb ik dat niet want ik verwacht dan ook niks van hen. Als je al eens boos bent op politici, zijn dat eigenlijk net diegene die je graag ziet, omdat je van hen een verwachtingspatroon hebt. Dat VB een aantal vuiligheden en onrealistische dingen voorstelt, verwondert mij niet. Dat men in andere partijen er over nadenkt samen te werken met VB stoort mij onvoorstelbaar.’

Heb je politieke vrienden buiten de sp-a?
‘Ja, er zijn heel wat mensen waarmee ik het goed kan vinden. Ik moet het daarom niet altijd eens met hen zijn. Neem nu bijvoorbeeld Karel de Gucht. Dat is een afschuwelijke koppigaard waar je gek van word. Hij zal waarschijnlijk hetzelfde over mij zeggen maar ik kan het heel goed met hem vinden en is een man van zijn woord.’

Zou je graag eens politicus zijn in een groot land als de VS?
‘Tot voor kort zei internationale politiek mij niets maar ik begin er mij meer en meer voor te interesseren. Soms wil ik dingen op internationaal vlak veranderen, wat we nu op Europees vlak kunnen doen. Maar hier is de politiek hard tegen onzacht, en in de VS is het meestal extreem hard tegen nog harder. Ik weet niet of ik daarvoor geschikt ben. Let op, ik ben geen doetje maar als je daar links politicus bent moet je veel kunnen incasseren.’

Is het mogelijk dat Vlaanderen binnen 10 jaar verdwijnt? VS van Europa?
‘Neen, ik geloof dat niet. Laat ons vooral een soort van VS vermijden. Ik wil geen eenheidsworst, iedereen moet zijn eigenheid kunnen bewaren. Eenheid in verscheidenheid!
We moeten niet alles per se naar boven trekken. Het lokale blijft belangrijk.’

Fysiek bedreigd

Voel je je soms persoonlijk beledigd of gekwetst?
‘Soms moeten politici een andere taal gebruiken. Ze moeten verstaanbaar en niet te vormelijk spreken. Maar ik vind wel dat politici correct met elkaar moeten omgaan en elkaar niet uitschelden.’

Ben je al vaker uitgescholden, voor bijvoorbeeld Heilig Paterke?
‘Ik vind dat een compliment, het is een bekende buurman van mij die erg geliefd is bij de mensen. (lacht) Men heeft mij al met Stalin vergeleken, maar ik denk dat dat meer zegt over de mensen die dat zeggen dan over de mens waarover het gaat.’

Hebben er al mensen je bedreigd?
(spreekt plots stiller) ‘Ja, maar ik spreek daar nooit over.’

In welke zin, emotioneel of fysiek?
‘Mjah, ik word ook fysiek bedreigd maar ik spreek daar nooit over want dat heeft toch geen zin.’

Ben je soms bang voor bedreigingen?
‘Ik vind dat je je niet mag laten leiden door bedreigingen. Dat is een spijtig deel van de job, maar ik breng dat niet naar buiten in de media. Iedereen moet daarmee doen wat hij wil.’

Er wordt vaak met het gratisverhaal gespot. Ten onrechte?
‘Gratis bestaat niet, dat is een ideologisch verhaal. Dat is betaald door de belastingen en ik ga ervan uit dat de belastingen zo zouden moeten zijn. Wie meer verdient betaalt meer en omgekeerd.’

Raak je soms gefrustreerd door dingen die verkeerd begrepen worden?
‘Gefrustreerd niet, maar wel moe. (lacht) Ik heb nu al ontelbare boekjes geschreven over ‘gratis’ en men wil het blijkbaar niet echt snappen. Dat rechts daar tegen is, begrijp ik. Mocht ik rechts zijn, zou ik ook tegen gratis zijn.’

Lang opblijven

Wat zijn je toekomstplannen? Hoe lang blijf je eigenlijk nog voorzitter?
‘Voor het leven! (lacht) Een van de problemen is inderdaad dat de sp-a meer moet zijn dan Stevaert alleen. Ik heb me de voorbije 6 maanden kalm gehouden. Maar de laatste maand is dat mislukt. De politieke agenda heeft me verplicht op tafel te kloppen.’

Wat zou je graag doen na je politieke carrière?
‘Dan ga ik terug naar Limburg. Ik wil niet in Brussel mijn oude dag slijten. Ik ben voorzitter geworden omdat men mij dat gevraagd heeft. Maar ik ben maar beperkt houdbaar en klamp mij zeker niet vast aan deze job. Ik kan terug vice-premier worden, ik weet niet wat ik kan worden. Ik ben al vanaf mijn vijftiende aan het werken, ik ben nu dus al 35 jaar goed bezig.’

Zou je graag opnieuw een café openen?
(twijfelt) Ik denk niet dat zoiets onmiddellijk tot de realiteit behoort. Want dat is ook hard werken hoor. Ik zou na dit iets willen doen wat minder hard werken is. Nu werk ik zes à zeven dagen per week. Ik had me voorgenomen het iets rustiger aan te doen maar nu ben ik begonnen met het kiwimodel.’

Is er een verschil in de politiek tussen hogeschool-politici universiteit-politici?
‘Ik denk dat er wel een bepaald verschil is. Ik moet heel goed opletten met wat ik nu zeg. Ik denk dat het beter is dat je studeert en een diploma behaalt. Geen hoger diploma bezitten is een nadeel en dat zal je altijd met je meeslepen. Ik zou niet graag hebben dat jongeren mij nu als voorbeeld zien en denken: ‘Stevaert is op jonge leeftijd minister van staat geworden zonder naar school te gaan.’ Dat zou een slecht signaal zijn. Maar als je geen diploma hebt, moet je nu ook niet bij de pakken blijven zitten. Dan is het wel veel moeilijker. Ik heb al gezegd dat ik een vrouw in de politiek ben. Ik moet me altijd dubbel bewijzen omdat ik geen diploma heb. Maar een voorstel is dat we een attest zullen maken met daarop de vaardigheden in plaats van diploma’s. Ik heb ook heel wat voordelen ondervonden door geen diploma te hebben. Terwijl de rest naar school ging, ben ik laat opgebleven op café. Dat is een voordeel als je ’s nachts moet vergaderen. (lacht) Nu begin ik een beetje te verzwakken, maar vroeger was ik 2 uur ’s nachts de ‘beste’. En af en toe kan ik op de vergaderingen zeggen dat ik het niet begrepen heb en ze het opnieuw moeten uitleggen. Maar die truc pakt minder en minder.’

Waarop ben je trots?
‘Ik denk dat onderandere dankzij mij ruimtelijke ordening wat belangrijker geworden is. Waar ik ook een beetje trots op ben, is dat ik openbaar vervoer terug op de politieke agenda gekregen heb. Ook op vlak van verkeersveiligheid is heel wat veranderd. Er zijn er toch al 300 minder verkeersdoden per jaar. Ik ben ook een beetje trots dat het goed gaat met de sp-a.’

Wanneer zal je later tevreden zijn?
‘Als mijn opvolgers beter zijn dan mezelf.’

Zie je mogelijke opvolgers?
‘Ja, maar ik ga die namen nu niet geven.’

Ok, heb je dan misschien politieke poulains?
‘Er zijn er een paar. Ofwel wordt het iemand van de oudere generatie, ofwel iemand van de jongere. Laurent Winnock misschien, maar die is voorzitter van de jongeren.’

Kweek je zélf mensen tot politici?
‘Ja, ik ben er de hele dag mee bezig. Mijn vroegere functie was op het kabinet van Tobback…’

Ben je door Tobback opgeleid?
‘Ik ben zeker door Tobback gekneed, hoewel we op congressen elkaar in de haren vlogen. Ik heb ooit tegen Tobback gezegd, toen hij voorzitter werd, dat het goed voor één keer was. Ik zei toen dat hij oud genoeg was om voorzitter te worden van de Communistische Partij in China en bij ons best ophoepelde. Daarna zei hij dat die Deng (Xiao Ping – vroegere CP-voorzitter in China) toch maar lekker veel te zeggen had. (lacht)

Wie was je politieke idool?
‘Ik had veel politieke idolen. Voor Willy Brandt had ik heel veel respect. Voor Mittérand ook, die had veel donkere maar vooral speciale kanten. Wat Nelson Mandela gedaan heeft vind ik fantastisch. Toen ik twintig jaar was, had ik Ché Guevara als politieke idool.’

Broes Sanders, Evelien Vantomme en Ben Labbe

2 maart 2005

Oostende: Stad aan zee én in de steigers

De voorbije maanden kwam Oostende vooral in het nieuws door het volledig gerenoveerde Casino Kursaal. De restauratie met een prijskaartje van 35 miljoen nadert haar einde. Tegen de zomervakantie moeten de werken volledig achter de rug zijn, tot grote opluchting van de inwoners én de plaatselijke horeca. Maar het is niet het enige ambitieuze project van de badstad. Ook het nieuwe Noordzee Aquarium, de Zeedijk, de Kinepolis bioscoop aan de Wellington renbaan en een ondergrondse parking staan gepland.

De Koningin der Badsteden heeft vijf verschillende stranden. Ten oosten van de haven is er het Oosterstrand, en tussen de haven en de dijk is er het Klein Strand. Het Groot Strand loopt van het Casino-Kursaal tot aan de Wellington Hippodroom en de zone tussen de hippodroom en de dorpsstraat staat bekend als het Mariakerkestrand. Tenslotte heeft ook deelgemeente Raversijde zijn eigen strand. De komende jaren worden de dijken van deze stranden één voor één heraangelegd, te beginnen met de bocht aan het vernieuwde Casino om vervolgens de rest van het Groot Strand aan te pakken.

Vlakbij het recent opgeknapte station met heraangelegd stationsplein, is er het Noordzee Aquarium. Het Aquarium herbergt een unieke verzameling schelpen en zeewieren en biedt een uitgebreide collectie fauna en flora uit voornamelijk de Noordzee. Maar het huidige onderkomen heeft zijn beste tijd stilaan gehad. Er zijn plannen om het aquarium binnen afzienbare tijd te verhuizen naar een gloednieuw pand vlakbij het Zeeliedenmonument. Daar komt overigens ook een gloednieuwe ondergrondse parking voor duizend wagens. En vlakbij de, ook al op te knappen, Wellington Renbaan plant de stad samen met Kinepolisgroep een nieuw bioscoopcomplex.

De vele restauraties, nieuwbouwprojecten en verhuisplannen zijn typerend voor het nieuwe Oostende. Nadat de stad in de jaren ’90 verloederde en enkele rake klappen kreeg met ondermeer de sluiting van de RMT (Regie voor Maritiem Transport), krabbelt de badplaats stilaan opnieuw recht. Burgemeester Jean Vandecasteele heeft dan ook erg ambitieuze plannen.
,,Oostende bleef lange tijd achterliggen op andere steden. Na onze inspanningen hebben we bijgebeend en staan nu in de startblokken om de leiding te nemen. Vandaar de slogan Oostende, alleen het beste is goed genoeg”, zegt Vandecasteele.

Ook op cultureel en toeristisch vlak waait er een frisse wind door Oostende. Zo is het Stedelijk Historisch Museum ‘De Plate’ sinds kort ondergebracht in een prachtig gerenoveerd historisch pand in de Langestraat. Het James Ensorhuis, waar de kunstenaar de laatste 32 jaar van zijn leven doorbracht, pakt dan weer uit met een prachtige tentoonstelling, genaamd “Le Roi Albert et son temps”.

En tijdens de zomer strijkt het Canadese Cirque Du Soleil voor de tweede keer neer op de parking van het Media Center. Na Saltimbanco, brengt dit eigentijds circusgezelschap dit jaar Dralion, waarin oosterse en westerse taferelen elkaar ontmoeten.

18 februari 2005

Ze waren met véél in Wijnegem

Dat de VTM-soap Familie nog steeds enorm populair is, werd gisteren bewezen in het Wijnegem Shopping Center. Een ware overrompeling was het daar, met maar liefst 85.000 fans die waren afgezakt om hun favoriete acteurs in levende lijve te zien.

Dat sommigen lang naar deze dag hadden uitgekeken, bleek toen er al om iets na zeven uur ’s morgens mensen stonden te wachten voor de hoofdingang van het complex. Naar eigen zeggen om zeker een goede plaats te kunnen veroveren en niets van het gebeuren te missen. Ook afstand was absoluut geen probleem voor de vele gezinnen die de acteurs van de jarige familiereeks eens in het echt wilden zien. Mensen uit hartje Limburg, de Kust of het verre Poperinge, het leek of heel Vlaanderen naar Antwerpen was afgezakt.

Toch zorgde deze mensenmassa niet voor noemenswaardige problemen. De mensen van VTM zijn duidelijk al één en ander gewoon en regelden dan ook alles tot in de puntjes. Ook de mensen van het Rode Kruis verdienen een pluim, want de combinatie van warmte en opwinding werd enkele jonge meisjes te machtig. Ze werden dan ook vakkundig afgevoerd naar het ziekenhuis. Want het moet gezegd, het was érg warm in het winkelcomplex, ondanks het koude weer. Dat was ook af te leiden uit de lange rijen die voor de ijssalons stonden aan te schuiven op zoek naar verkoeling.

Maar wie de regen trotseerde en zondag afzakte, kreeg meer dan waar voor zijn geld. Er waren de hele dag door handtekeningensessies, Christophe Stienlet (bekend van Schuif Af) hield ‘koffieklets’ met enkele anciens van de reeks en er waren een grimestand en een grote ballonenwedstrijd met als hoofdprijs een auto. Doorheen het Shopping Center waren er ook diverse decors uit de langlopende televisiereeks opgesteld.

Eén van de meest opgemerkte activiteiten was de modeshow. Daarin werden professionele modellen geflankeerd door acteurs als Patrick Vandersande (Mario), Stoffel Bolu (Kobe), Kristof Van de Vondel (Maarten) en Vandana De Boeck (Lovely). Maar het was Luk D’heu (die Gustaaf speelt, en eerder ook oa. in Dennis te zien was) die de show stal en samen met Kristoff Clerckx het defilé volledig naar zijn hand zette.

Er waren ook enkele fel gesmaakte muzikale optredens van Tonia en de Idolen Sandrine en Joeri. Aan zijn album is de knappe jongeman nog volop bezig en daarom bracht hij een reeks geslaagde covers als Stand By Me en Everybody’s Talking. En uiteraard ook zijn eerste nummer 1-hit ‘Ya Bout to Find out’, in een akoestisch jasje met enkel een gitarist, zoals hij het graag heeft. Hij wist trouwens te vertellen dat zijn debuutalbum eind maart in de winkelrekken zal liggen. Hij zit momenteel elke dag meer dan 8 uur in de studio, en hij verontschuldigde zich dan ook voor zijn vermoeide stem. Maar eerlijk gezegd was daar niet veel van te merken, wat alleen maar bewijst dat hij de terechte winnaar was.

Dat VTM zo’n massale opkomst niet had verwacht, bleek uit het feit dat men slechts 10.000 goodiebags had voorzien. Deze zakjes, met stickers, kortingbonnen en enkele gadgets van de sponsors, waren dan ook al heel snel (rond halftwee) uitgeput. Tot grote ontgoocheling van de meer dan 75.000 (!) andere bezoekers uiteraard.

Een ander minpuntje was het feit dat 5 acteurs zich moesten verontschuldigen voor deze grote Familiedag, omdat ze mee waren met de jaarlijkse VTM-Cruise. De datum van deze exotische lag namelijk al veel langer vast dan die van de fandag, waardoor Jacky Lafon, Davy Gilles, Gunther Levi, Chris Van Tongelen en Sylvia Claes helaas verstek moesten laten gaan. Het zijn ongetwijfeld vijf van de populairste acteurs, af te leiden uit de massale ontgoocheling toen hun afwezigheid werd bekendgemaakt.

Voor het overige niets dan blije en opgewonden gezichten in Wijnegem, bij het zien van al die bekende acteurs. Een meer dan geslaagde fandag dus en toen de avond viel, droomden sommigen stilletjes al van de fandag naar aanleiding van 4000 afleveringen. Maar daar zullen ze toch nog een goede 3 jaar moeten op wachten…