9 januari 2009

Klagen werkt!

Lang niet iedereen doet het, maar vaak levert het wel wat op; uw beklag doen bij een bedrijf of instantie. Ontevreden met de geleverde service? Of is uw aankoop niet helemaal naar wens? Een mailtje naar de klantendienst kan uw leed verzachten.

Als medewerker van een klantendienst, weet ik waarover ik spreek. Dagelijks betaal ik van meerdere klanten een deel van hun autohuur terug. Ook Rental Certificates, goed voor een korting tot 100 US Dollar op een volgende autohuur, gaan vlot de deur uit.

En ook al gaat het om slechts 10 of 15 euro die je onterecht is aangerekend, in deze tijden van crisis is elke euro welkom!

Begin deze week stond ik overigens zelf aan de kant van de 'klagende consument'. Mijn vlucht van New York naar Brussel was namelijk allesbehalve naar wens verlopen. Niet alleen hadden we een uur vertraging bij vertrek (maar lieten ze ons wel op tijd boarden, waardoor we veel te vroeg in die kleine stalen vogel zaten). Ook het Inflight Entertainment System weigerde dienst, waardoor er weinig anders opzat dan de 8u al slapend door te brengen.

Aanvankelijk probeerde ik dit typevoorbeeld van slechte service te vergeten. Maar dit weekend was ik opnieuw op de website van American Airlines beland, om na te gaan hoeveel een trip naar Washington & Boston zou kosten. En toen ik daar de link met 'Customer Services' zag blinken, kon ik het niet laten.

Ik klikte door naar de 'Complaints Form' en deed mijn relaas. Met succes! Want maandagmorgen reeds kreeg ik een omstandig antwoord met uitgebreide excuses. Maar niet alleen dat, op het einde had mijn collega van het AA Contact Centre nog een fijne attentie in petto; een korting van 100 US Dollar op mijn volgende vlucht! Dat maakt mijn tripje naar Washington in één klap nog aanlokkelijker én goedkoper...

Denk er dus aan wanneer je de volgende keer ontevreden bent over wat je terugkrijgt voor die hardverdiende euro's; een mailtje naar de klantendienst werkt!

Geen opmerkingen: