Dat het internet in staat is om massaal te mobiliseren is al langer duidelijk. Soms gebeurt dit in naam van de goede zaak, om iets aan te klagen. Maar soms gebeurt het ook gewoon voor de lol, al noemen sommigen het ook een vorm van kunst. Instant Art, omdat het kort na het ontstaan, opnieuw vervliegt.
Het concept is eenvoudig: Je plaatst een oproep op het internet om op een bepaald tijdstip samen te komen in de buurt van de plaats waar je wil toeslaan. Daar leg je aan de mensen die zijn afgekomen uit wat de precieze bedoeling van het project is, en op welk tijdstip er precies tot actie moet worden overgegaan. Vervolgens trek je naar de bewuste locatie en op het afgesproken tijdstip doen een honderdtal mensen allemaal precies hetzelfde.
In het eerste voorbeeld is afgesproken om op een bepaald moment massaal te 'bevriezen' in het treinstation van New York, dus om volledig stil te staan zoals een standbeeld. Dat geeft zeker in een treinstation, waar het een voortdurend komen en gaan is, een opmerkelijk tafereel.
In het tweede voorbeeld is de winkel van het Amerikaanse kledingmerk 'Abercrombie & Fitch' de locatie. Dat merk is vooral bekend vanwege zijn reclamecampagnes met gespierde mannen in bloot bovenlijf. Het brengt enkele New Yorkers op het idee om, met meer dan honderd mensen tegelijk, aan het strippen te slaan en te shoppen in bloot bovenlijf.
Een uitgebreid verslag van deze 'shirtless shopping' stunt kan je terugvinden door hier te klikken.
2 opmerkingen:
Ik dacht dat dit fenomeen flashmobbing noemde...
Dat zou wel eens heel goed kunnen ja...
Een reactie posten