Kerstmis is opnieuw in aantocht, en dat is voor velen het moment om even terug te blikken op het voorbije jaar. Bij VTM kijken ze echter vooral vooruit, want de familiezender heeft heel wat plannen voor 2006. Zo wordt er op vrijdag uitgepakt met het showprogramma ‘Sterren op de Dansvloer’ en is er op zaterdag het langverwachte ‘Ik wil je iets vertellen’ met Ingeborg. Natuurlijk is er ook reality, met het nieuwe ‘Hou van Ons’ op woensdag.
Programmadirecteur Jan Segers wond er geen doekjes om: “2005 was geen goed jaar voor VTM. De reclame-inkomsten zijn drastisch teruggevallen, we hebben het voetbalcontract verloren aan Belgacom (en dus de VRT, bl.) en tijdens de zomer was er nog maar eens een directiewissel. Bovendien wordt de openbare omroep alsmaar agressiever in het naar zich toetrekken van het kijkcijferlaken.”
Op het vlak van kijkcijfers bleef VTM status quo, met een verlies van 0,1%. “In een alsmaar competitievere markt, met nieuwe initiatieven als VijifTV en de lancering van digitale televisie, mag standhouden aanzien worden als een overwinning”, aldus Segers. Van januari tot november 2005 behaalde VTM een marktaandeel van 26,3% tegenover 26,4% tijdens de eerste elf maanden van vorig jaar (tijdens prime time van 17 tot 23u). “Eén daarentegen gaat van 30,9% naar 29,5% op één jaar tijd. En toch heerst de perceptie dat het met VTM alsmaar slechter gaat, terwijl de VRT goed boert. Deze cijfers spreken dat dus radicaal tegen”, merkt de programmadirecteur op.
“Ook als de resultaten van KANAALTWEE en Canvas worden verrekend, helt de balans in het voordeel van de VMMa. Samen halen wij 32,6% tijdens de eerste elf maanden van dit jaar, een stijging met 0,2% tegenover 2004. De VRT gaat achteruit met 4%.” Hier moet echter opgemerkt worden dat de kijkcijfers van Sporza mee verrekend zijn. Zonder deze kijkcijfers gaat de VRT er op 1,4% op achteruit. Daarnaast weerlegt Segers de kritiek dat televisie aan populariteit zou inboeten. Van januari tot november dit jaar keken gemiddeld 1.821.800 kijkers tussen 17u en 23u naar televisie tegenover 1.679.000 in dezelfde periode twee jaar geleden.
De Nieuwe Papa
Jan Segers is dan ook hoopvol voor de toekomst. “We gaan ook de komende jaren blijven investeren in Vlaamse producties, omdat die meer dan ooit de ruggengraat van VTM zijn.” VTM trekt daarbij vooral de kaart van de grote shows en van feelgood-reality. Dat eerste uit zich in het dansspektakel ‘Sterren op de Dansvloer’ en Ingeborgs emotalkshow ‘Ik moet je iets vertellen’ op zaterdag. Samen met Staf Coppens haalt ze mensen naar de studio die om of andere reden het contact hebben verbroken met vrienden of familie, en dat nu willen goedmaken.
Voor de feelgood-reality zorgt ‘Hou van Ons’. In dit nieuwe format, van de producers van De Nieuwe Mama en Witte Raven, zijn het de kinderen die op zoek gaan naar een geschikte partner voor hun alleenstaande pa of ma. Van De Nieuwe Mama komen er overigens zes nieuwe afleveringen, waarin dit keer ondermeer een moslimfamilie en een holebigezin met twee papa’s wisselen met een klassiek Vlaams gezin. Wegens de uitstekende kijkcijfers (tot 40% marktaandeel na 22u) komt de Supernanny gezinnen-met-kinderen in nood opnieuw bijspringen en Sonja Kimpen helpt dan weer mensen bij wie het diëten niet zo wil vlotten.
Het grootste nieuws kwam echter van Rani De Coninck. Zij wordt namelijk het gezicht van het nieuwe dagelijkse showbizzmagazine VIPS. “De enige échte opvolger van het legendarische Medialaan 1”, aldus programmadirecteur Jan Segers, “want Exclusief was niet meer dan een barslechte oefening en Sterren en Kometen heeft een meer alternatieve stijl.” Samen met twee mediawatchers, ‘die niet bang om voor hun mening uit te komen’, heeft Rani het elke dag live vanuit een studio over de voorbije dag in showbizzland. Ze blikt ook vooruit naar programma’s en evenementen die op stapel staan en gunt de kijker zo een unieke blik achter de schermen.
VTM draagt in de vooravond namelijk nog altijd de gevolgen van de blunder eind jaren ‘90 om het erg populaire Waagstuk af te voeren. De kijker schakelde dan maar in grote getale over naar Ben Crabbé en zijn Blokken, en daar is meer dan zes jaar later nog altijd geen verandering in gekomen. Ook het overkopen van de populaire soap ‘Mooi en Meedogenloos’ mocht niet baten. Het bleek allesbehalve een remedie tegen de tandem ‘De Rode Loper’ en ‘Blokken’. Nu het contract met de Amerikaanse soap ten einde loopt, is het dan ook de hoogste tijd om een ultieme strijd om de vooravond te ontketenen. Het Rad van Fortuin verschuift naar 18u, een halfuur later gevolgd door de Vlaamse versie van het succesvolle Nederlandse programma RTL Boulevard.
Begin januari weten we of VTM in zijn opzet is geslaagd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten