De nieuwe week van Canvas
De verbouwingswerken van Canvas zijn achter de rug. Vanaf maandag 24 oktober opent het tweede net van de VRT zijn ‘building’ voor het grote publiek, maar vandaag kon de pers in het gloednieuwe congrescentrum Lamot al kennismaken met de vernieuwingen.
Klassiekers zijn er om te behouden, en dus blijft TerZake trouw op post om 20u. Eerst is er een nieuwsoverzicht van een kwartier, dat in de loop van de komende maanden zal uitgroeien tot een volwaardig Canvasjournaal met eigen nieuwsankers. Daarna is er van maandag tot vrijdag een halfuurtje duiding, met nog altijd Siegfried Bracke en Phara De Aguirre. De tien minuten die ze verliezen om acht uur, worden ruimschoots goedgemaakt met het gloednieuwe Ter Zake Laat (werktitel).
In deze late editie van het duidingsmagazine snijden afwisselend Tim Pauwels of Kathleen Cools (die overkomt van Villa Politica) twee actuele kwesties aan; één brandend actueel onderwerp en één uit de latente actualiteit. Op maandag is dat steevast een item uit de politiek en op dinsdag een cultureel onderwerp. Op woensdag komt wetenschap aan bod en op donderdag een item uit de socio-economische sfeer. Op vrijdag heeft Terzake laat een ietwat andere formule. Dan leggen Kathleen Cools en Tim Pauwels samen één politicus op de rooster. Ze stellen hem of haar de vragen die zich opdringen, maar raken ook minder voor de hand liggende kwesties aan.
Het inkorten van TerZake zal de huisvrede in menig huiskamer alleen maar ten goede komen, want nu kan er zonder problemen overgeschakeld worden naar Thuis op Eén. Op datzelfde moment, om 20u45, pakt Canvas uit met een gordel aan verbredende programma’s. Op maandag (en donderdag) is dat de zoektocht naar de Grootste Belg. In tien afleveringen gaan Koen Fillet en Phara De Aguirre op zoek naar welke Belg een standbeeld verdient.
Een blijver is de Rechtvaardige Rechters, nog steeds op maandag om 21u35. Ook de rechters blijven dezelfde, alleen de locatie verandert: voortaan vanuit brasserie De Met in Vilvoorde.
Veel mag verwacht worden van Rome, een twaalfdelig epos en elke maandag om 22u te bekijken. Het is de duurste televisiereeks ooit (100 miljoen dollar) en een co-productie van de Britse omroep BBC en HBO (bekend van Band of Brothers, tot voor Rome de duurste tv-reeks ooit). Elders op de site lees je veel meer over deze ijzersterke historische fictiereeks, waarvan ook de tweede jaargang reeds door Canvas is aangekocht.
Om tien voor elf blijft Studio 1 op post, en na TerZake Late Night, dat trouwens elke dag vanop locatie wordt uitgezonden, wordt er op maandag plaats gemaakt voor herhalingen van Catherine Tate. Omdat Canvas voortaan uitzend tot rond de klok van één uur, is er daarna nog een herutzending van Het Beloofde Land van de dag ervoor.
Op dinsdag is er om 20u45 het intellectueel uitdagende spel ‘Celsius’. Elke week gaan drie kandidaten de uitdaging aan om hun lichaamstemperatuur eerst tot ver boven het kookpunt te laten komen, om die daarna opnieuw op het gezonde peil van 37° C te brengen. Jo Van Damme presenteert deze nieuwe algemene kennisquiz.
Daarna is er ‘Film op Dinsdag’ met kwaliteitsfilms die niet echt tot het commerciële circuit behoren. Komen aan bod: The Hours, Angela’s Ashes, Frida, Shakespeare in Love…
Na TerZake Laat zijn er om middernacht nieuwe afleveringen van Bewogen Leven. Het gaat onder meer over een man die als kind werd misbruikt door een priester en over iemand die mogelijk al twintig jaar onschuldig in een cel zit. Als afsluiter is er ook nog een herhaling van de Rechtvaardige Rechters.
Geschiedenis verhuist van donderdag naar woensdag en draagt voortaan de titel ‘Keerpunten’. Aan de hand van archiefbeelden, analyses en getuigenissen wordt een bepaalde dag in de Belgische geschiedenis die een kantelmoment is gebleken opnieuw geëvoceerd. Keerpunten die al zeker aan bod komen zijn: De ontsnapping van Dutroux, Tsjernobyl in België, Kernraketten in Florennes, sluiting van Renault vilvoorde…
Om halftien wordt er plaats gemaakt voor televisiefilms die uitblinken door hun sterke cast en verrassende plot, en die appelleren aan moderne thema’s. Na de duiding is het op woensdag om middernacht voortaan humortijd met herhalingen van Smack The Pony. Een herhaling van De Grootste Belg sluit de avond af.
Van datzelfde programma is er op donderdag een nieuwe aflevering, net als op maandag om 20u45. Daarna keert het succesnummer van Canvas, Zwerfroute, terug met nog steeds Peter Cremers. De vaste portie BBC-fictie staat op voortaan op donderdag geprogrammeerd. Dat is ook de nieuwe stek voor de tweede reeks van ‘De Wereld van Tarantino’. Enkele jonge reporters trekken met een compacte camera opnieuw de wijde wereld in. Het was vorig jaar één van de eerste signalen van de nieuwe Canvas, benieuwd of het ook om middernacht een succes wordt. Nachtraven kunnen daarna nog genieten van de herhaling van Reynebeau & Rotten.
De nieuwe afleveringen van deze verrassende roadmovie worden op vrijdag om 20u45 uitgezonden. In Reynebau & Rotten Daarin trekken ‘Slimste Mens’-jurylid Mark Reynebeau en Sex Pistols-boegbeeld Johny Rotten op verkenning door Groot-Brittannië.
Daarna is er de BBC-documentairereeks Tribe gevolgd door het experimentele en absurde ‘De Neveneffecten’. Dit woestijnvisproduct is een achtdelige reeks natuur-, exploratie- en historische documentaires die even boeiend en gevarieerd als fictief zijn. De serie neemt de kijker mee in de wondere wereld van het leven op aarde met zijn grote mysteries en zijn heerlijk bevreemdende banaliteiten. Neveneffecten werd geschreven en tot leven gewekt door het comedycollectief Neveneffecten, waarvan Jonas Geirnaert (kortfilm Flat Life) de bekendste is. Wel pas vanaf 18 november, na afloop van Het Peulengaleis.
Na de politieke discussie in TerZake Laat (op vrijdag iets vroeger om 22u20) is er nog meer absurde humor in Help!, een mix van sketchshow en sitcom. Tot slot blijft de vrijdagse filmafspraak behouden, met nog steeds aandacht voor de minder gekende filmlanden en pareltjes als Requiem for A Dream en Left Luggage.
Op ZATERDAG is er om 13u Plankenkoorts. Om 20u brengt Rudy Vranckx in Terzake Zaterdag een andere kijk op de actualiteit met een aangekocht Current Affairs-reportage. Er is naar eigen zeggen zelfs sprake van ‘investigative journalism’.
Tussen alle vernieuwingen door, blijft de zaterdag er verder vrij klassiek uitzien. Om 21u00 kan je nog steeds achteruitzakken in de zetel voor een Britse detective met nieuwe afleveringen van Inspector Linley, Dalziel & Pascoe en Silent Witness.
Daarna blijft ook Jan Leyers op post, al heet zijn programma voortaan Frontlijn in plaats van Nachtwacht. En nodigt hij voortaan vier in plaats van drie gesprekspartners uit. Samen onderzoeken ze wat er echt schuilgaat achter het nieuws en volgens de persmap schuwen ze daarbij “het groot debat” niet.
Canvas blijft zijn naam van “BBC met ondertitels” verder alle eer aan doen met elke zaterdag om 23u Blackpool, een mix van misdaadreeks, zwarte comedy en musical. Om middernacht zijn er herhalingen van de Channel 4-sitcom Black Books, gevolgd door een herhaling van de Grootste Belg van donderdag.
ZONDAG is er over de middag Muziek op Zondag, waarna Sporza het overneemt. 's Avonds blijft William Van Laeken uw gastheer voor Panorama, ook bij de nieuwe Canvas. Er is overigens heugelijk nieuws, want elke vierde zondag van de maand pakken ze uit met een eigen gemaakte documentaire. De spits wordt afgebeten met de reportage ‘Belgie: doelwit of draaischijf van het internationaal terrorisme?’. Op de andere zondagen passeren de beste actuele documentaires de revue passeren.
Om 21u wordt het wetenschappelijk magazine Over Leven in ere hersteld, want voortaan krijgt het terug zijn stek op zondag in prime time. Het programma is dit jaar opnieuw genomineerd voor de Decartes-prijs.
Een verrassende nieuwkomer is ‘Het Beloofde Land’, waarin prominente buitenlanders die van België (tijdelijk) hun thuisbasis hebben gemaakt, ons een spiegel voorhouden van onze eigen identiteit. Door hun onbevangen blik krijgen wij een andere kijk op onszelf. De eerste fragmenten beloofden alvast heel wat goeds. Wie op zondag echter voor de grote kanonnen van Eén of VTM kiest, kan op maandag om 00u30 de herhaling meepikken.
Nieuw is ook dat de vrijdagse humorafspraak van Het Peulengaleis en later De Neveneffecten voortaan wordt herhaald op zondag om 22u20. Het economische duidingsmagazine vervalt namelijk als afzonderlijk magazine, en wordt opgenomen in Ter Zake Laat (net als Republica). Uiteraard zijn er daarna de uitzendingen door Derden, gevolgd door de heruitzendingen van Panorama en Frontlijn.
Naast al deze nieuwe programma’s, staan er ook voor volgend jaar een hele reeks nieuwe programma’s gepland met als blikvangers een nieuwe reeks van De Bende van Wim, Hoge Bomen, de docureeks Time Machine en de nieuwe quiz met Bert Kruismans ‘De Allerslimste’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten