28 september 2005

VIJFtv is op één jaar tijd groot geworden

VIJFtv, dat op één oktober zijn eerste kaarsje uitblaast, verkeert in blakende gezondheid. Dat was alvast de boodschap die netmanager Lieve Vijverman woensdagmorgen verkondigde op de persconferentie die werd georganiseerd om de eerste verjaardag in de verf te zetten. Op één jaar tijd is het zusje van VT4 erin geslaagd om een marktaandeel van 5,7% te behalen bij de vrouwen tussen 20 en 49 jaar oud.

“Een compleet onverwacht resultaat. We stellen elke maand opnieuw onze ambities bij”, zegt Lieve Vijverman, sinds 1 september de eerste netmanager van VIJFtv. “Het is dan ook erg leuk werken bij VIJFtv, omdat we met regelmaat van een klok onze eigen records breken. In het begin hadden we wel nog af te rekenen met een te oud kijkersprofiel, maar het afgelopen voorjaar hebben we hard gewerkt om dat bij te stellen. En met succes, want de afgelopen 6 maanden slagen we er steeds beter in om de vrouwen tussen 20 en 49 jaar te bereiken.”

En dat is belangrijk, want het is precies in die groep van hoger opgeleide, actieve vrouwen dat de adverteerders geïnteresseerd zijn. Het aantal reclamespots dat op de tweede zender van de SBS-groep wordt uitgezonden, gaat de jongste maanden alvast in stijgende lijn. “Ook dat is een bewijs van de alsmaar grotere populariteit van VIJFtv”, klinkt het op de persdienst, “want nu de kijker ons gevonden heeft, volgen stilaan ook de adverteerders.”

Ook over de namiddagprogrammatie, die sinds één april gestart is, was er niks dan lof. “De dagelijkse film en de talkshow Oprah waren van bij de start een schot in de roos.” En meteen werd er een batterij grafieken bijgehaald, om hun uitspraken te staven. “In het begin had Oprah het wat moeilijk om een publiek te vinden, ook omdat het eerst in de late avond en daarna in prime time stond, maar nu het zijn vaste stek net voor Days of our Lives heeft, doet de talkshow het een stuk beter met een marktaandeel rond de 20% (op vrouwen tussen 20 en 49 jaar, nvdr)”, aldus Vijiverman. “Ook Days of our Lives zelf haalt alsmaar hogere kijkcijfers. Meer en meer mensen geven ook toe dat ze stiekem dagelijks kijken naar de Amerikaanse soap.”

Ook al richt VIJFtv zich voornamelijk tot vrouwen, ook de mannen zijn meer dan welkom. “Vijf is een zender voor vrouwen, en mannen die van hen houden”, zo lezen we in de persmap. En opnieuw wordt een waslijst aan voorbeelden gegeven. “Bijna de helft van de kijkers van De Afvallers, de eerste eigen productie van de zender, is mannelijk”, aldus het hoofd van de studiedienst. Het bij mannen populairste programma dat op de SBS-zender te zien was, was de special rond de Australische zangeres Kylie Minogue. Maar ook films als Backdraft (met de jonge Russell Crowe) en Rounders hebben heel wat mannelijke kijkers.

Terugkijkend op de voorbije 12 maanden verwoordde Lieve Vijverman, die ons voor de gelegenheid enkele passages uit haar dagboek voorlas, het als volgt: “Op één jaar tijd is VIJFtv uitgegroeid van een grote kleine zender (zoals bv. JIM, Kanaal Z en TMF) tot een kleine grote zender (net als VT4 en Kanaaltwee). En we zijn er rotsvast van overtuigd dat we nog verder zullen groeien. Op termijn zullen we zelfs groter worden dan VT4”, klonk het zelfverzekerd.
Want ook al werd het misschien niet hardop gezegd, in de harten van de vele medewerkers brandt de ambitie om over enkele jaren van kleine grote zender uit te groeien tot ‘grote grote zender’, net zoals Eén en VTM. Naast de erg positieve kijkcijfers hebben ze alvast ook de statistieken mee, want die geven aan dat er heel wat meer vrouwen dan mannen naar TV kijken.

Maar dat is daarom nog geen 100% garantie op succes. Daar weten ze bij grote broer VT4, met hun inmiddels legendarische ‘unserved audience’, alles van…

Geen opmerkingen: